توسعه روستا(نامه ی ارسالی)

دهنگ

با نگاهی اجمالی به زادگاه و روستایمان دهنگ، فراز و نشیبهای توسعه روستا در دورانهای مختلف در ذهن افراد تداعی می کند. شاید خیلی از ما، زلزله ای که روستا را به ویرانه ای تبدیل کرده بود را تنها از قالب روایت و داستان افراد کهنسال روستا شنیده باشیم. زلزله ای که رنج مردم رنج دیده را دوچندان کرد. ولی باز هیچکدام از این شیرزنان و غیور مردان که شاید پدران و مادران من و شما باشند تسلیم روزگار نشدند، بلکه عزمشان راسخ تر از پیش، گام در بنای سرزمینی دیگر نهادند. ده کهنه را همراه با خاطرات بد و رنجها رها و دهنگ نو را با خاطرات شیرین گذشته آباد ساختند.زلزله نه تنها موجب عقب افتادگی آنها نشد، بلکه دلها به هم نزدیکتر و حس نوع دوستی شدت گرفت و همراه با تک تک خشتهایی که به کمک هم بر هم میگذاشتن خانه عطوفت و دوستی نیز بنا نهاده می شد. هیچ کس به فکر سوء استفاده از دیگری نبود و یا حداقل بود. زمان سپری شد و سالها گذشت. روزگاری دهنگ را قطب فرهنگ بستک نامیدند و همه اهالی به خود می بالیدند. ولی شاید همه ما بی خبر، داشتیم غرور و تکبر را به روستا دعوت می کردیم. کم کم منافع خود را بر دیگری ترجیح دادیم. هر کدام از ما از مسئول تا غیر مسئول به نوعی اسباب توقف روند پیشرفت را فراهم کردیم. آنکه قدرتی در شهرستان داشت از حقوق روستاهای دیگر کسر تا به حقوق روستای ما بیفزاید و آنکه در روستا قدرتی داشت از حقوق همشهریان دیگر کسر تا به حق خود و دوستانش بیفزاید و اینگونه نوبت به مردم رسید که ناگزیر در گرداب خودخواهی فرو می رفتند. دیگر در این زمان اعتماد رنگ و بوی خود را نداشت و تحمل انتقاد در حداقل آستانه خود قرار داشت، بنابراین همه ما بی توجه به اتفاقات، به مسائل شخصی خود می پرداختیم و غافل از اینکه این روستا را زمانی پدران و مادران ما مردم آباد کردند و همه خانواده ایم. گاهی فردی که به گفته خیلی ها خدا زده بود تو سرش، انتقادی می کرد چنان برخوردی را با او، از تطمیع گرفته تا تهدید می کردند که دیگران جرات تکرار نداشته باشند. باز روزگار سپری شد و جوانان به اقتضای زمان، از تحصیلات عالیه برخوردار شدند و دیدی منتقدانه تر نسبت به مسائل. در چشم به هم زدنی مردم شاهد گروه بندی هایی در روستا شدند و باز هم تخریب طرفین، سست شدن روابط و نوع دوستی و در نهایت افول مجدد روستا. حال دیگر معضلی بزرگ، گریبانگیر روستاست.در طرفی افرادی که سالیان سال صاحب قدرت و مکنت بوده اند و مردم آنها و پدرانشان را به عنوان ولی نعمت می شناختند و در سمتی دیگر افرادی که به سان جوانه ای که تازه از خاک سربرآورده اند و بایستی مراقب بود کج رشد ننمایند. هر دوی آنها دم از راستی و درستی می زنند و دیگری را در اتفاقات ناخوشایند روستا مقصر می داند. مردم هم نظاره گرند. ولی کاش همین مردم فریادشان گوش فلک را کر می کرد که گناه روستا چیست؟ بیایید در کنار هم و رودررو با هم سنگهایتان را وا بکنید. مگر نه این است که اختلاف شما، همه اش به خاطر روستاست؟ پس مسجد را مبنا و مردم را شاهد و خودتان را فاعل قرار دهید و مردانه مقابل هم صحبت کنید. چرا که مردم به خوبی راستی و درستی را تشخیص خواهند داد. بگذارید شاهد اعمال ضد فرهنگی در این قطب فرهنگ منطقه نباشیم و باز هم روستایی نو بنا نماییم.

ما نظرات خصوصی و ایمیل های شما همشهریان را تحت عنوان"نامه ی ارسالی"در معرض دید عموم قرار می دهیم.



نظرات شما عزیزان:

تیز بین
ساعت21:47---8 آذر 1391
چند نکته در مورد این پست :

1- آخه بدبخت! بیا و نگاه کن به روستاهای دیگه و ببین حق دهنگ رو چقدر خوردن؟ توی عقده ای! نمیتونی ببینی که یه کاری برای دهنگ شده!؟ چه چیزی برای دهنگ انجام شده که نباید انجام میشد نه تو فقط یکی رو بگو. چقدر دیدتان تنگ است . چرا فقط تا جلوی بینی خود بیشتر نمیبینید؟؟!! چه چیزی توی دهنگ هست که حق دهنگ نبوده و باید جای دیگری می بود؟

2- همه دلشون میخواد همشهریانشون به یه جایی برسن و بهشون افتخار کنن که فلانی که فلان کاره هست همشهری ماست و این که تونسته این کارها رو انجام بده باعث سربلندی روستای ماست. حالا شما؟ متاسفم!!!

3- تو اگه میتونی و شهامت داری یه کاری برای دهنگ بکن و همه جا هم بگو این کار و من انجام دادم. این همه شعار هم نده . اگه جربزه اش رو داری برای دهنگ مفید باش . نه اینکه همش تخم نفاق و فتنه رو پخش میکنی. تازه جرآت داشته باش و اسمت رو هم بگو چرا زیر پتو قایم شدی؟

4- خداییش کسی که انصاف داشته باشه می دونه به چه علت هست که توسعه و پیشرفت روستاچند سالی هست که متوقف شده.

5- یه نکته دیگه این که این تحصیلات عالیه که دهنگیا گرفتن ؛ تقصیر کی بوده؟

کی مدرسه رو در دهنگ باز کرد؟؟!!

وقتی هیچ جا مدرسه نبود، یکی پیگیر کاهای دهنگ بود و کارهای دهنگ رو انجام میداد. و مدرسه باز میکرد دبستان راهنمایی . دبیرستان. درمانگاه باز میکرد. و بالاخره به فکر دهنگ بود.

و این موجب شد که به قول شما دهنگ قطب فرهنگی بشه و این همه تحصیل کرده داشته باشه. اما حالا خیلی آدما نشستن و دارن بین مردم تفرقه میندازن. بابا جون مردم و مسولین ده باید یکدل و یکصا بشن تا تفرقه اندازان موفق نشن.

کمی انصاف داشته باش برادر ! با اون نامه های ارسالی ات!!!!
پاسخ: سلام... همشهري محترم ما نظرات خصوصي و ايميل هاي همشهريان محترم را تحت عنوان"نامه ي ارسالي"در معرض ديد عموم قرار مي دهيم.


خیرخواه
ساعت18:20---3 آذر 1391
جناب راه راست ازدعای حضرت عالی کمال تشکر را دارم اما بفرمایید که شما چگونه به انحراف اینجانب پی بردید....
ولی جناب تاسف باید به عرضتون برسانم که اگر ذهنی بیمار است ذهن شماست که دریک مجمع عمومی (وبلاک حلف) دیگران را با القاب بد یاد میکنید ، من قصد مشاجره با شما وهیچکس دیگری را ندارم:چون : بزرگی میگه که با نادان بحث نکن چون او هیچ چیزی برای ازدست دادن ندارد و باعث میشود که تورا نیز تا حد خود پایین بکشد....
پس مواظب حرفها ونوشته هایت باش...


ساعت9:19---2 آذر 1391
چرا دهیار و شوراها بعد از نزدیک به شش سال هنوز یک بار هم نیومدن در مورد پولهایی که به روستا تعلق میگیره توضیحی بدن؟ آدما خودشون باید کاری کنن تا اسباب تهمت برای دیگران مهیا نشه.(آخه تو دهنگ که اگه از اینا سوال بشه انگار مرتکب شرک شد. اونا مقدس هستن!) حتی تو رستاهایی مثل زنگارد و برکه لاری و ایلود و چاه دزدان هم شورا ودهیار وظیفه دارند هر چند ماه یکبار کارها و پولهای خرج شده و پول مانده در حساب ده رو شفاف توضیح بدن. من کاری به کسی ندارم، خودم تنها از شورا و دهیار به عنوان یک دهنگی میخوام واسم اینو بعد از یک نماز جمعه با اعلام قبلی کامل و شفاف توضیح دهید( آخه اگه بیام علنأ بگم به مقدسات مردم بر میخوره ومیشم آدم بده که چرا به خودت اجازه دادی این حرفها و تهمته رو بزنی و نه خودم ونه اطرافیانم آرامش نداریم، پس حالا که مطمئنم اونا این وبلاگ رو میخونن از این طریق بهشون میکم تا فردای محشر دیگه نگن که از ما نخواستن. حالا شنیدید ای .......)
پاسخ:
سلام...
همشهري محترم،ما قسمتي از نظر شما را حذف،و به جاي آن.....قرار داديم.

این نظر متعلق به"به پاپ" است


ساعت8:53---2 آذر 1391
از شما میخوم تا در مورد زمینهای بالای قبرستا که آقای..... در دوران ...... خویش وبا امضاهای ناحق آقای .....، ..... کنونی و امثال آنان که به روستا خیانت کردن و اسامی سایر کسانی که آن ورقه را به اسم این که زمینهای آبا و اجدادیشان است امضاء کردن را معرفی تا مشخص شود خائنین به دهنگ چه کسانی هستند و همچنین مساحت زمینهای بالای دشمنان که اینِ آقا باز به ناحق گرفته و برای فرزندان و نوادگان خود گذاشته چقدر است.


اینان هستند که از مقام و جایگاه خود استفاده میکنند و میلیاردها تومان را یک شبه و چه آسان میدزدند و هیچکس هم نمیتواند با قدرت و پارتی که آنان دارند کاری بکنند ،جالبتر هم اینه که برخی افراد میگویند چون میتوانند و پسر فلانی هستند تا بخورند.!!!!


آفرین به این نوع دزدی.پاسخ:
سلام...
همشهري محترم،ما قسمتي از نظر شما را حذف،و به جاي آن......قرار داديم.
در مورد زمين مطالب زيادي موجود است كه به مرور آن را در وبلاك قرار خواهيم داد

اين نظر متعلق به داور است.


الفاتحه
ساعت18:58---1 آذر 1391
انالله و ان الیه راجعون.
اون دهنگ فرهنگی که فکرشو میکنید مرد، خاکش هم کردن.
اگه میتونید دوبارره بیائید بسازیدش، ولی خیلی سخته، مشکلاتش،
غرور، حسادت، حرص و ضعف ایمان است.


خیرخواه
ساعت16:02---1 آذر 1391
ببخشید یعنی اون حفر و لای روبی قناتها که جناب عالی انجام میدادید و جلتون را گرفتن هم جزء آبادی وعمران این روستا بود ؟

لطفا در صفحه اصلی توضیح کاملی در این باره به همشهریان عزیز بدید.....
پاسخ: سلام... همشهري محترم،ما متوجه ي منظور شما نشديم.البته درباره ي قنات ها ما درباره مطلبي را قرار خواهيم داد.


توسعه
ساعت1:23---1 آذر 1391
توسعه ....

به فرض مثال من به تنهایی مگر میتوانم باعث پیشرفت روستا شوم.. جواب بله به شرطی که خودم را یک فرد مکلف بر این امر بدانم حالا درست است که میشود تنهایی ولی اطمینان داشته باشید نتیجه ای که در کار گروهی هست خیلی بهتر از کار انفرادی است.

البته خودمان باید اول احساس مسولیت داشته باشیم بعد به گروه بپیوندیم به این خاطر که وقتی به گروه پیوستیم به ان لطمه نزنیم.

.

.

.موانع پیشرفت روستا...1)وجود افکار مختلف در سطح روستا...2)هماهنگ نبودن احزاب در روستا..3)نبود ازادی بیان برای افراد در مکان با منظور در جمع است نه در وبلاک و ...4)منافع شخصی (مثلا اینکه من بشینم کنار و بگویم پیشرفت روستا به درک برم یه چیز بگم جلو جمع ابروم بره مردم مسخرم کنند و..)..5)نبود اینده نگری در نگاه مردم و...





مگر میشود بین مسولین روستا از سه نفر شورا و دهیار محترم اختلاف نظر وجود نداشته باشد ؟

_____________________________________________

چند مورد از مشکلات روستا..

پاک سازی خیابان و معابر عمومی ...روشنای خیابان ها...بلا تکلیف ماندن جاده وسط روستا...تکمیل نشدن کاراهای انجام شده در روستا از قبیل پارک ...نبود سالن ورزشی در روستا با وجود پتانسیل ورزشی روستا...مشکلات اب و برق و تلفن...و....

امیدوارم به همکاری مسولین با مردم و بلعکس ودست در دست هم قرار دادن و به دور از هر گونه تعلق به حزب خاص و فقط برای پیشرفت امورات روستا بکوشیم تا در اینده نزدیک نتیجه ان را ببینیم و ارزوی همه همشهریان عزیز یعنی داشتن یک روستای اباد و یک پارچه داشته باشیم وان شا الله روستا به بخش که لایق ان هستیم برسیم.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

با ارزوی موفقیت برای همه همشهریان عزیز و مسولین روستا از خدا میخواهم که همه ما را به سمت موفقعیت رهنمود سازد.




پاسخ: سلام... همشهري محترم،ما نيز از نظرات ارزنده شما تشكر مي كنيم.اميدواريم در مسولين نيز تحركي به وجود آيد.


احمد
ساعت16:07---30 آبان 1391
سلام ،من یک پیشنهاد دارم،جمعه این هفته فرصت مناسبی است که اینکار انجام بشه ،حالا نباید حتما بعد از نماز جمعه باشه که مردم گرسنه اند و این مسائل وقت بسیار میخواهد .بذارید شب جمعه یا شب شنبه،که اکثر دانشجویان و کسانی که به هر نحوی خارج از روستا هستن به خاطر تعطیلات به روستا برمیگردن...پس این فرصت رو از دست ندهیم
پاسخ: سلام... همشهري محترم،ما هم با شما هم عقيده ايم.بايست مسولان محترم با مردم جلسه اي ترتيب داده و به سوالات و خواسته هاي همشهرياني نظير شما، بها دهند.به همين منظور بهترين شكل تحقق يافتن اين امر ،اين است كه خود مسولين با اطلاع قبلي در روزي خاص،جلسه اي با مردم تشكيل دهند. تا بسياري از سوالات كه در ذهن عموم نقش دارد،بي جواب نماند.ما نيز همانند شما همشهريان در انتظار آن روز هستيم. البته شايان ذكر است كه در دوره ي كانديد شدن آقاي مظفري،ايشان وعده داده بودند كه حداقل ماهانه جلسه اي با مردم ترتيب دهند اما... اميدواريم اين امر محقق شود.


آگاه
ساعت11:22---30 آبان 1391
عزیزان نذاریم مسولان روستابه دورازهرگونه دغدغه ای بدون احساس مسولیت بگردن به ریش ماهابخندن اوناهمین میخان درراس باشن کاری به مصلحت روستانداشته باشن ودوس ندارن کسیم توروشون وایسه ازاوناجواب بخان.این متن ارسالی گواه براینه که همشهریان هم میخان مسولین درخصوص راکدموندن مسایل روستاجوابگوباشن.امانکته اینجاس که مسولین امرقطعامطالب وبلاگ رامطالعه خاهندکردوبعضامشاهده شده که اصلاحاتی هم رخ داده من جمله دیگه ازموتوردهیاری استفاده شخصی نمیشودکه جای بسی خوشحالی است که جادارد ازحلف ووبلاگ تشکرنمودبه هرحال جامعه حواسش به مواردریزودرشت خاهدبود.بهتراست روزجمعه درحضورجمع بخاهیم ازهردوجناح باحضوراهالی پاسخگوشوند.من وتو‏(ماها‏)بایداینکاربکنیم بیاییدهمه باهم یقه این افرادبگیریم تادرخصوص رکودروستاجوابگوی آحادملت باشن.تاکی سکوت ودرخفاحرف زدن

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:,ساعتتوسط حلف الفضول | |